zondag 12 mei 2024 om 10.00

6e zondag van Pasen
Voorganger(s): mw. Sity Smedinga,
Organist: Leo

Zondag 12 mei gaat mw. Sity Smedinga voor. Het is de zondag tussen Hemelvaart en Pinksteren. Deze zondag wordt wezenzondag genoemd: Alleen gelaten en toch weten dat je vooruit mag gaan!
De kinderen staan stil bij het thema: Let op je woorden.
In de kerkzaal staan we stil bij woorden van Jezus die gaan over: Blijf in de liefde van God. Twee thema’s die elkaar raken! Twee thema’s die aan de orde komen. Door Gods liefde, door het voorbeeld dat Jezus ons gegeven heeft, weten we hoe belangrijk het is om op onze woorden te letten. Maar hoe moeilijk is dat in de praktijk. Vaak is een opmerking eruit, zonder na te denken…..Of een roddel is zo gemaakt.
Hoe verdiepen we ons in de leefwereld van de ander, voordat we een opmerking maken?
Zijn we ons bewust van wat we wel of niet zeggen?

In 2023 heeft Sity een aantal maanden in onze gemeente gewerkt;  nu geniet ze iets meer van haar pensioen. Ze is nog hier en daar een gastvoorganger, ook in Huys te Hoecke en in Hoge Weide en ze heeft zo haar bezigheden op de Zorgboerderij.
De diensten in Huys te Hoecke en Hoge Weide zijn diensten die haar op een andere manier raken.  Ze vindt het bijzonder om te zien dat bij de bewoners het geloof zo diep verankerd zit. En dat het zingen van de oude vertrouwde liederen hen bemoedigd, hen heel diep kan raken.
Ook is ze onder de indruk van de trouw en de inzet van de vrijwilligers die de bewoners ophalen. Ze zitten in een kring, de vrijwilligers tussen de bewoners. Zo wordt het zingen van de bewoners gedragen door het zingen van de vrijwilligers. Bewoners en vrijwilligers komen uit verschillende kerken. In deze diensten vallen verschillen weg! Ze zijn samen gemeente van Christus.